Rosyjski koncern gazowy Novatek poinformował, że terminal eksportowy Jamał LNG od początku funkcjonowania wysłał do klientów już 50 ton skroplonego gazu ziemnego.

Pierwszy ładunek LNG z arktycznego zakładu rosyjskiej firmy został wysłany pod koniec 2017 r. Od tego czasu specjalne gazowce, przystosowane do żeglugi w warunkach arktycznych, z coraz większą częstotliwością odbierają kolejne ładunki surowca.

Z kolei kolejny, 685 ładunek skroplonego gazu, został załadowany na gazowiec klasy Arc7 w piątek 26 marca br.

W sumie w 2020 r. arktyczny zakład Jamał LNG wyprodukował 18,8 mln ton LNG. Jego procentowy udział w globalnym rynku handlu tym surowcem osiągnął tym samym poziom 5 proc.

Do obsługi LNG z zakładu w rosyjskiej Arktyce wykorzystywane jest flota 15 gazowców klasy Arc7. Każdy z wyposażono w zbiorniki kriogeniczne, mieszczące 170 tys. m sześc. surowca. Ponadto transport LNG obsługuje także 11 konwencjonalnych gazowców, ale z uwagi na surowce warunki atmosferyczne są one eksploatowane głównie w sezonie letnim. Alternatywą jest przeładowywanie na nie surowca w innym miejscu. W tym przypadku jednak LNG musi zostać wywieziony z Arktyki przez jednostki klasy Arc7, często korzystające z asysty lodołamaczy.

Sam terminal Jamał LNG został zaprojektowany jako zakład produkcyjny o dużej skali. Dysponuje on trzema instalacjami skraplającymi, z których każda dysponuje mocą produkcyjną 5,5 mln ton LNG rocznie. Działa tam również jedna dodatkowa instalacja, której moc wynosi 900 tys. ton skroplonego gazu rocznie.

Źródło: gasnews.eu (fot.: Novatek)