rnst krytycznie o nowych sankcjach na Nord Stream 2

Norweska firma konsultingowa Rystad Energy opublikowała analizę dotyczącą wpływu realizacji budowy podmorskiego gazociągu Nord Stream 2 na rynek gazu ziemnego w Niemczech. Wynika z niej, że tranzyt surowca za pośrednictwem tego połączenia będzie najtańsza opcją pozwalającą na zaspokojenie wzrastającego zapotrzebowania niemieckiej gospodarki na błękitne paliwo.

 

Prognozy zawarte w materiale wskazują, że o ile obecnie zapotrzebowanie Niemiec na gaz ziemny wynosi 90 mld m sześc. rocznie, o tyle w okresie do 2034 r. wzrośnie ono do poziomu 110 mld m sześc. rocznie. Wzrost zapotrzebowania gaz ziemny w Republice Federalnej Niemiec związany będzie przede wszystkim z zaprzestaniem wytwarzania energii przez elektrownie jądrowe i węglowe.

Analitycy Rystad Energy wskazują, że w najbliższych latach Niemcy zmniejszą import gazu ziemnego z Holandii i Norwegii. Z szacunków zawartych w raporcie wynika, że zaspokojenie wzrastającego zapotrzebowania na gaz ziemny poprzez uruchomienie dostaw przez podmorski gazociąg Nord Stream 2 będzie najtańszą i najstabilniejszą opcją dla Republiki Federalnej Niemiec. Przede wszystkim gaz ziemny przesyłany z Rosji przez nowy gazociąg będzie znacznie tańszy od LNG importowanego ze Stanów Zjednoczonych. Rachunek ekonomiczny wypadnie korzystnie także w porównaniu z dostawą surowca innymi gazociągami lądowymi w Europie.

Rystad przypomina w analizie, że w 2019 r. Niemcy sprowadziły 55,5 mld m sześc. gazu ziemnego z Rosji. Dla porównania, import z Norwegii wyniósł 27 mld m sześc., a z Holandii – 23,4 mld m sześc. W sumie dostawy z tych trzech państw pokryły 92 proc. niemieckiego zapotrzebowania na surowiec.

Analitycy wskazuję jednak, że Niemcy nie orientują się wyłącznie na współpracę z Federacją Rosyjską w zakresie dostaw gazu. Berlin planuje obecnie budowę trzech terminali importowych LNG, dzięki którym będzie można importować 26,4 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie (po regazyfikacji). Najszybciej – w 2023 r. – do eksploatacji może wejść pływający terminal, który powstanie w Wilhelmshaven.

Podpis: gasnews.pl(fot.: Nord Stream 2 AG)